Dat heeft Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, dinsdag desgevraagd laten
weten.
In de eerste helft van 2008 reden er nog 49.000 treinen over de
Havenspoorlijn, in de eerste zes maanden van dit jaar waren dat er nog geen
38.000.
In het begin van het jaar ging Keyrail nog uit van een teruggang van 10
procent. Keyrail wijt de fikse teruggang aan de economische crisis en de
daarmee samenhangende dalende overslag in de Rotterdamse haven. "Met name de
daling van de overslag in de droge bulk zoals erts en het containersegment
werkt door op het spoor”, aldus Keyrail.
Buiten Rotterdam wel meer treinen
Op het tweede deel van de Betuweroute, het zogenoemde A15 tracé van Kijfhoek
tot Zevenaar bij de Duitse grens, reden in de eerste zes maanden van het
jaar ongeveer vijfduizend treinen tegen 2400 in dezelfde periode vorig jaar.
Dat gedeelte is in 2007 voorzichtig in gebruik genomen met enkele treinen
per week tot nu ongeveer 175 treinen per week. Keyrail gaat ervan uit dat
het tot 2013 nog geld moet toeleggen op het A15 tracé.
Keyrail is een samenwerkingsverband van de havens van Amsterdam (15 procent),
Rotterdam (35 procent) en ProRail (50 procent).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl